Szczegółowe wprowadzenie do układów biegów rowerów szosowych SHIMANO i SRAM

Szczegółowe wprowadzenie do układów biegów rowerów szosowych SHIMANO i SRAM

Szczegółowe wprowadzenie do układów biegów rowerów szosowych SHIMANO i SRAM

Zacznijmy od zapoznania się z układami biegów rowerów szosowych

 

Tak jak w rowerach górskich, układy biegów rowerów szosowych obejmują kasetę, suport, korby, łańcuch, dźwignie hamulcowe, dźwignie zmiany biegów (znane jako "briftery" w rowerach górskich), tylny przerzutka, przedni przerzutka oraz linki. Jednak w odróżnieniu od biegów rowerów górskich, układy biegów rowerów szosowych bardziej kładą nacisk na prędkość, aerodynamikę i lekki design, podczas gdy biegi rowerów górskich skupiają się bardziej na osiągach w terenie, sztywności i wytrzymałości.

Aktualnie większość zestawów biegów rowerów szosowych to układy z podwójnym korbami, a układy z pojedynczą korbą nie stały się jeszcze powszechne. Jednym z najbardziej znanych rowerów szosowych z pojedynczą korba jest obecnie 3T Strada.

Rynek układów biegów rowerów szosowych jest głównie dominowany przez trzy marki: Shimano, SRAM i Campagnolo, podczas gdy FSA i Rotor reprezentują bardziej niszowe opcje.

W tym artykule przede wszystkim omówione zostaną Shimano i SRAM.

SHIMANO

Shimano może być porównywane z SRAM w obszarze rowerów górskich, przy czym każde z nich ma swoje własne mocne strony i grupę zwolenników.

Niemniej jednak, w świecie rowerów szosowych, trzeba przyznać, że Shimano zajmuje bardziej dominującą pozycję.

 

 

Zgodnie z oficjalnymi wykazami klasyfikacji układów biegów rowerów szosowych Shimano, układy te można podzielić na około 3 poziomy.

Top Tier:

Dura-Ace Di2

Dura-Ace R9100

Ultegra Di2

Mid-High Tier:

Ultegra R8000

105 R7000

Poziom podstawowy:

Tiagra R4700

Sora R3000

Claris R2000

Seria Claris:

 

Claris R2000, będący najniższym modelem Shimano, został zaprojektowany do codziennej jazdy w mieście i jest dostępny w wersjach z dwiema dźwigniami sterującymi STI (do kierownic typu drop-bar) oraz dźwignie STI (do kierownic płaskich). Pomimo swojego statusu podstawowego modelu, Shimano wyposażyło Claris w ukryte prowadzenie linki wewnętrznej, aby wyeliminować efekt "mantis" i zastosowało projekt korby z czterema ramionami. Obsługuje opcje 8/16-biegowe.

Seria Sora:

 

Sora R3000, ulepszona wersja serii 3500, została wydana w 2016 roku i skierowana jest do początkujących rowerzystów rekreacyjnych, uprawiających codzienną aktywność fizyczną i jazdę miejską. R3000 korzysta z projektu korby z czterema ramionami i, dzięki technologii przenoszenia w dół, oferuje 9-biegowe wewnętrzne prowadzenie linki STI dual control. Rowerzyści mogą wybierać między dwoma koronami w korbie: 50-34T lub 50-39-30T, a maksymalny rozmiar kasety wynosi 11-34T.

Seria Tiagra:

 

Tiagra 4700, wydana w 2015 roku, jest zoptymalizowana do codziennej jazdy i lekkiego terenu, kierowana do początkujących entuzjastów. Pożycza kluczowe technologie z wyższych serii biegów, oferując opcje korby 52-36T i 50-34T. Jeśli chodzi o ilość biegów, R7000 to 11-biegowe biegi, podczas gdy 4700 to 10-biegowe. Jeśli chodzi o całkowitą wagę, R7000 to 2540 g, a 4700 to około 2866 g.

Seria 105:

 

Nowe 105 R7000, wydane na początku 2018 roku, kierowane jest do początkujących entuzjastów i wprowadza wersje z hamulcami tarczowymi. 105 zawsze kojarzyło się z wysoką wartością i występuje w wielu rowerach szosowych w cenach od 800 do 2000 euro. R7000, jako najbardziej przystępny cenowo układ 11-biegowy Shimano, ma wiele cech wspólnych z Ultegrą i Dura-Ace. R7000 ma krótszy skok dźwigni, co pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne zmiany biegów. Jeśli chodzi o przerzutki przednią i tylną, R7000 oferuje opcje korby 50-34T, 52-36T i 53-39T.

Seria Ultegra:

 

Ultegra R8000, wydana w 2017 roku, jest skierowana do entuzjastów, którzy chcą podnieść swoje umiejętności w jeździe na rowerze. Ultegra od dawna słynęła z doskonałego stosunku jakości do ceny, często występując w rowerach szosowych w cenach od 800 do 2000 euro. R8000 zawiera wiele z tych samych technologii co Ultegra i Dura-Ace. Oferuje doskonałą wydajność zmiany biegów z krótszym skokiem dźwigni, oraz opcje korby 50-34T, 52-36T i 53-39T.

Seria Ultegra Di2:

 

Ultegra Di2 to elektroniczna wersja zmiany biegów Ultegry i jest jednym z dwóch elektronicznych układów zmiany biegów Shimano. Ultegra Di2 można skonfigurować zarówno z synchronizowanym, jak i półsynchronizowanym zmienianiem biegów, pozwalając rowerzyście wybrać między przednią (pełną) a tylną (pół) przerzutką do automatycznej zmiany biegów, optymalizując pozycję łańcucha dla każdego biegu, aby uniknąć ocierania łańcucha. Ponadto Ultegra Di2 wprowadza nowe, dostosowywalne przyciski Di2 na górze osłony, aby poprawić dostosowywanie zmiany biegów.

Seria Dura-Ace:

 

Dura-Ace R9100, wydana w 2016 roku, jest skierowana do elitarnych zawodników i profesjonalnych treningów. R9100, jako najwyższy układ biegów Shimano, ma liczne ulepszenia i optymalizacje w porównaniu do R9000. Dźwignie zmiany biegów zostały przeprojektowane dla poprawionej ergonomii z antypoślizgowymi wzorami na kapturkach. Przerzutki przednia i tylna zostały zoptymalizowane pod kątem prowadzenia kabli, a przednia przerzutka posiada zintegrowany mechanizm regulacji napięcia kabla. Tylna przerzutka nadal posiada renomowaną technologię Shadow od Shimano. Korby R9100 mają zwiększoną szerokość ramienia korby i wykorzystują konstrukcję z wydrążenia dla poprawionej sztywności i efektywności przeniesienia.

Seria Dura-Ace Di2:

 

Jako elektroniczna wersja zmiany biegów Dura-Ace, Dura-Ace Di2 jest obecnie najdroższym modelem w ofercie biegów Shimano do rowerów szosowych. W przeciwieństwie do SRAM Etap, Dura-Ace Di2 nie jest w pełni bezprzewodowy w tradycyjnym sensie, choć oferuje pewne funkcje bezprzewodowe. Dura-Ace Di2, podobnie jak Ultegra Di2, wykorzystuje technologię synchronizacji zmiany biegów Shimano. Dodatkowo, zarówno przednia, jak i tylna przerzutka posiadają wbudowaną ochronę przed upadkiem. W porównaniu do poprzedniej generacji elektronicznej zmiany biegów Dura-Ace, Dura-Ace Di2 zyskał poprawę wydajności zmiany biegów, wagi i funkcjonalności.

SRAM

 

 

Zgodnie z oficjalną listą klasyfikacyjną biegów rowerowych SRAM, układy biegów rowerowych można podzielić na 3 poziomy.

Najwyższy poziom:

Red eTAP

Red

Średni-wysoki poziom:

Force

Rival

Poziom podstawowy:

Apex

Na przedstawionym powyżej liście produktów biegów rowerowych SRAM, pozycje w czerwonych ramkach reprezentują obecne główne modele biegów rowerowych (wersje z hamulcami obręczy), podczas gdy te oznaczone numerem "1" reprezentują wersje biegów z pojedynczą koroną z hamulcami tarczowymi. Force CX1 jest przeznaczony do jazdy poza drogami asfaltowymi.

Seria Apex:

 

- Wersja z podwójną koroną

 

- Wersja z pojedynczą koroną

Apex to układ biegów wstępny do oferty SRAM, kierowany do amatorskich entuzjastów i początkujących rowerzystów. Apex został zaprojektowany z myślą o bardziej dostępnej cenie i dostępny jest w dwóch wariantach: z podwójną koroną i z pojedynczą koroną. Dla rowerzystów, którzy preferują przełączanie biegów za pomocą dźwigni zmiany biegów, dostępny jest model z hamulcami obręczy, natomiast dla tych, którzy preferują zmianę biegów za pomocą dźwigni zmiany hamulców, SRAM oferuje wariant z hamulcami tarczowymi.

Seria Rival:

 

 

Rival to układ biegów średniego poziomu od SRAM, konkurujący cenowo z Shimano 105. Dostępny jest w dwóch wariantach: z podwójną koroną i z pojedynczą koroną. Rival oferuje płynne zmiany biegów i pewne cechy zaczerpnięte z wyższych modeli, takie jak ZeroLoss, który eliminuje luz i natychmiastowo przekazuje ruch dźwigni do przerzutki.

Seria Force:

 

Seria Force to układ biegów wyższego poziomu w ofercie SRAM, konkurujący cenowo z Shimano Ultegra. Force dostępny jest w dwóch wariantach: z podwójną koroną i z pojedynczą koroną. W 2015 roku SRAM wprowadził do oferty Force hybrydowe hamulce tarczowe, umożliwiając rowerzystom bardziej pewne i skuteczne hamowanie. Seria Force zapewnia również płynne i precyzyjne zmiany biegów dzięki technologii DoubleTap.

Seria Red:

 

 

Seria Red to najwyższy poziom układów biegów w ofercie SRAM. Dostępny jest w dwóch wariantach: z podwójną koroną i z pojedynczą koroną. Seria Red jest przeznaczona dla zawodowych kolarzy oraz entuzjastów, którzy chcą uzyskać najwyższą wydajność. Red oferuje szybkie, precyzyjne zmiany biegów i lekki design.

Seria Red eTAP:

 

SRAM Red eTAP to pierwszy bezprzewodowy elektroniczny układ biegów do rowerów szosowych. Jest to innowacyjny system zmiany biegów, który eliminuje potrzebę przewodów, linki czy prowadnic, co przyczynia się do estetycznego i minimalistycznego wyglądu roweru. System Red eTAP umożliwia zmianę biegów za pomocą dźwigni zmiany biegów na kierownicy lub przerzutki, a sygnały są transmitowane bezprzewodowo między komponentami. Ten zaawansowany system jest dedykowany profesjonalnym kolarzom i zaawansowanym entuzjastom, którzy cenią innowacyjne rozwiązania.

Mam nadzieję, że ta obszerna analiza układów biegów rowerowych Shimano i SRAM była dla ciebie pomocna! Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, chętnie na nie odpowiem.

Źródła zdjęć: bike.shimano.com, sram.com

Powrót do blogu