Najlepszy przewodnik po rowerach gravelowych — odpowiedzi na wszystkie pytania

Najlepszy przewodnik po rowerach gravelowych — odpowiedzi na wszystkie pytania

Rowery gravelowe stają się coraz bardziej popularne na całym świecie. Wraz z rozwojem projektowania można teraz znaleźć wiele różnych opcji w rowerach gravelowych. Istnieją modele aero, sztywne, klasyczne, a nawet o unikalnej geometrii. W tym artykule omówimy wszystkie szczegóły, których potrzebujesz, aby zacząć jeździć na rowerach gravelowych. Zaczynajmy!

  1. Czym jest rower gravelowy?

Czym jest rower gravelowy? Gravel to rodzaj jazdy na rowerze, która odbywa się na rowerze podobnym wyglądem i geometrią do roweru szosowego, ale z ramą i kołami dostosowanymi do użytku na powierzchniach innych niż asfalt.

Dla tych z Was, którzy jeszcze nie słyszeli o rowerach gravelowych, powinniśmy umieścić te rowery w pewnym kontekście. Nie są to rowery szosowe ani cyclocrossowe, posiadają większe i grubsze koła. Wyjaśnimy różnice między rowerami cyclocrossowymi, rowerami szosowymi a rowerami gravelowymi w kolejnych linijkach. Ale jako podsumowanie, geometria jest nieco inna, bardziej komfortowa, zaprojektowana do długich podróży, z długimi torbami na bagaż i sakwami. Jednak nie są to również rowery cyclocrossowe, ponieważ nie są zaprojektowane do rywalizacji.

* Do czego służy rower gravelowy?

Rowery gravelowe są przeznaczone do jazdy po drogach pozbawionych ruchu drogowego, bez względu na ich stan zachowania, zwłaszcza po drogach żwirowych lub piaskowych. Jednak będziemy również cieszyć się pedałowaniem po łatwych i czystych ścieżkach, bez kamieni ani korzeni.

Oto kilka dobrych powodów, dla których warto mieć rower gravelowy:

Kolarstwo przygodowe: Słyszałeś o bikepackingu? Jest to rodzaj kolarstwa przygodowego, które łączy jazdę na rowerze z kempingiem, gdzie będziesz pokonywać trasy po drogach szutrowych, piaskowych lub nawet szosowych, co umożliwi Ci spędzenie kilku dni na noclegach na kempingach. Będziesz zabierać wszystko, czego potrzebujesz na rowerze w sakwach. Jeśli więc interesuje Cię taki rodzaj kolarstwa, rower gravelowy będzie idealny.

Dojazdy do pracy lub do miasta: Rowery gravelowe idealnie sprawdzą się do dojazdów do pracy, ponieważ są łatwe w prowadzeniu. KLepsza kierownica w rowerach gravelowych sprawia, że jazda jest znacznie bardziej komfortowa i mniej stresująca niż w przypadku rowerów szosowych. Dlatego z bardziej precyzyjną geometrią i bardziej luźnym prowadzeniem możesz wygodnie i bezpiecznie poruszać się po mieście.

Odkrywanie nowych tras: Rowery gravelowe są jak kameleon - świetnie się dostosowują do różnych środowisk. Może nie są najlepsze do jazdy w dół po skałach, ale pozwolą Ci poruszać się szybko po drogach, na których rowery szosowe są zbyt wolne, lub ścieżkach, którymi nie mógłbyś przejechać na rowerze szosowym. A wraz z rosnącą popularnością tego typu rowerów, znajdziesz teraz niezliczone zawody, w których możesz użyć swojego nowego roweru gravelowego.

* Rower gravelowy kontra rower szosowy

Istnieje wiele podobieństw między rowerami gravelowymi a szosowymi, ale teraz opiszemy różnice:

Prędkość: Rowery szosowe są szybsze z trzech głównych powodów. Po pierwsze, opony oferują mniejsze opory toczenia na drodze. Druga duża różnica polega na kasety, które używane są w rowerach szosowych, umożliwiające większą zmienność i moc przy prędkości dla każdego pedałowania. Ostatnia z różnic to aerodynamika. Rowerki gravelowe są zaprojektowane tak, aby zapewnić dużo bardziej płynną i komfortową jazdę, co oznacza większy opór ciała rowerzysty z powietrzem.

Zabawa: Tutaj zależy od preferencji każdego rowerzysty. Będą tacy, którzy chcą mieć więcej zabawy, podjeżdżać górskie przełęcze z dużą prędkością, a będą też tacy, którzy wolą cieszyć się jazdą po bezdrożach i opuszczać drogi. Ale ponieważ każdy rower ma inny cel, zabawa będzie taka sama. W przypadku gravelu jest to atut jazdy po drogach gruntowych. Możesz cieszyć się różnorodnością tras i ścieżek, dzięki elastyczności roweru.

Komfort: Rowerki gravelowe mają bardziej luźną geometrię, która pozwala na łatwiejszą jazdę i pokonywanie wielu kilometrów bez konieczności utrzymywania aerodynamicznej pozycji na rowerze.

Znajdujemy inne różnice, takie jak waga, która jest nieco większa w rowerachgravelowych. W miejscu, gdzie znajduje się górka, jest ona krótsza w rowerach gravelowych, podobnie jak obręcze, ale wszystko to wyjaśnimy w kolejnych częściach naszego przewodnika.

* Rower górski kontra rower gravelowy

Idąc tymi samymi krokami jak w przypadku roweru szosowego, wymienimy różnice, jakie napotkasz między rowerem górskim a gravelowym:

Geometria: Rowery gravelowe mają geometrię podobną do rowerów szosowych, podczas gdy rowery górskie mają krótszą ramę, co oznacza mniejszy komfort, ponieważ chcemy osiągnąć maksymalną reaktywność podczas jazdy po twardym podłożu, a nie luźnym przejazdem po nieprzeszkodzonej ścieżce.

Rama: Skład ramy może również być inny. Rower górski jest wykonany z aluminium lub włókna węglowego, podczas gdy rowery gravelowe są bardziej wytrzymałe i cięższe ze względu na możliwość przenoszenia sakw na rowerze. Lekkość roweru górskiego zapewnia lepszą manewrowość na terenie i większą łatwość przenoszenia roweru.

Rozmiar opon: Dla bardziej komfortowej jazdy potrzebujesz większej opony. Dlatego opony gravelowe są nieco cieńsze niż opony MTB, ale grubsze niż opony szosowe. Z drugiej strony w MTB - dużo trakcji w terenie, który może być błotnisty, więc opona musi być grubsza, aby zapewnić taką przyczepność.

* Cyclocross kontra rower gravelowy

Prawdopodobnie słyszeliśmy, że rower gravelowy to must-have, podobnie jak rower cyclocrossowy, ale w kolejnych liniach odkryjemy różnice między tymi dwoma rodzajami rowerów:

Użycie i cel: Rowerki cyclocrossowe są zaprojektowane do rywalizacji, ich geometria szosowa jest dostosowana do błotnistych torów, co pozwala na osiąganie dużej prędkości. Rowerki gravelowe są natomiast zaprojektowane do długodystansowej jazdy lub nawet bikepackingu. Chociaż istnieją pewne zawody dla rowerów gravelowych, ich konstrukcja nie jest przeznaczona do czystej rywalizacji, ale dla komfortu.

Geometria roweru: Rower gravelowy jest zaprojektowany tak, aby był wygodny i stabilny podczas długich dystansów. Z kolei rowercyclocrossowy musi być aerodynamiczny, aby osiągnąć maksymalną prędkość podczas 1-2 godzin wyścigu, więc komfort nie jest tak istotny. Jest poświęcany na rzecz większej sztywności ramy.

Waga każdego roweru: Rower cyclocrossowy jest lżejszy, ponieważ jest zaprojektowany do rywalizacji, a każdy dodatkowy gram wagi to dodatkowa siła, którą musimy zastosować przy pedałowaniu. Z drugiej strony rowery gravelowe są zaprojektowane do użytku w bikepackingu i przenoszenia sakw, więc gdyby były zbyt lekkie, rama roweru mogłaby się ugiąć i zostać uszkodzona. Dlatego struktura musi być bardziej skomplikowana, wytrzymała, co przekłada się na wagę.

Rura górna: Rura górna w rowerze gravelowym będzie miała pewien wygięcie, aby rower był bardziej komfortowy, podczas gdy w rowerze cyclocrossowym ta rura jest praktycznie równoległa do ziemi, aby rower był bardziej sztywny i aerodynamiczny.

  1. Typy rowerów gravelowych

Pokażemy Ci różne opcje, jakie znajdziesz na rynku, wybierając swój idealny rower gravelowy. Od materiałów używanych do produkcji ram i innych komponentów po różne rodzaje rowerów gravelowych:

* Rowery gravelowe z włókna węglowego

Włókno węglowe jest wyjątkowe i jednym z najpopularniejszych materiałów stosowanych w przemyśle rowerowym. Jest to poważne z uwagi na swoją sztywność i twardość, zapewniając jednocześnie lekkość, której inne materiały nie osiągają. Jest to materiał bardzo poszukiwany również w przypadku rowerów gravelowych. Jest wystarczająco wytrzymały, aby przenosić sakwy na rowerze, jednocześnie będąc lżejszym od innych materiałów.

Wada, jaką ma włókno węglowe, to kruchość - w przypadku silnego uderzenia może się złamać. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę, że jest to rower zaprojektowany nie do jazdy w dół, ale do relaksujących przejażdżek, na pewno jest świetnym materiałem do roweru gravelowego.

Jeśli chodzi o cenę, rowery gravelowe z włókna węglowego nie są tak drogie jak te z tytanu, ale są droższe od rowerów stalowych czy aluminiowych.

* Rowery gravelowe ze stali

Stal jest materiałem, który stopniowo wychodzi z użycia z roku na rok, ponieważ jest ciężka. Wiodące marki rowerowe wyeliminowały rowery stalowe z ich katalogów wysokich modeli. Dla rywalizacji jest to bardzo ciężki materiał, który nie zapewnia żadnych korzyści.

Priorytetem rowerów gravelowych nie jest lekkość, ale trwałość, a stal jest bardzo sztywnym materiałem, który w przypadku uderzenia łatwo naprawić. Problemem, który możemy napotkać na rowerach stalowych, jest korozja związana z rdzą. A wielkim plusem jest cena. Rowerki gravelowe z ramą stalową będą znacznie bardziej komfortowe i tańsze niż te wykonane z włókna węglowego, aluminium lub tytanu.

* Rowery gravelowe z tytanu

Wśród materiałów, które omówimy w tym przewodniku, znajduje się tytan. Materiał, który oferuje nam korzyści zarówno włókna węglowego, jak i stali. Jest to bardzo lekki i wytrzymały materiał. Nie jest tak łamliwy jak włókno węglowe, dzięki czemu można nim jeździć po różnorodnych powierzchniach. Jednocześnie jest bardziej odporny na uszkodzenia.

Jeśli chodzi o cenę, rowery gravelowe z tytanową ramą nie są tak drogie jak te z włókna węglowego, ale są droższe niż stalowe czy aluminiowe.

* Rower gravelowy jednobiegowy

Ten rodzaj roweru gravelowego posiada pojedynczy napęd z pojedynczym łańcuchem i koronką. Nie musimy martwić się o zmianę prędkości, a łańcuch zawsze będzie na swoim miejscu.

Jedynym problemem jest konieczność większego pedałowania. Jeśli jedziemy pod górę, będziemy musieli poświęcać więcej czasu i przykładać większą moc nóg. Jeśli zjeżdżamy z góry, nie będziemy mogli pedałować.

* Rower gravelowy z płaską kierownicą

Płaska kierownica zapewnia nam bardziej zrelaksowaną postawę i lepszą aerodynamikę. Jeśli masz problemy z plecami, może nie być dla Ciebie odpowiednia. Dzięki płaskiemu kształtowi, pozycja rąk jest bardziej komfortowa. Kierownica jest nisko położona w porównaniu do kierownic o podwójnej wysokości.

Zaletą jest uzyskanie lepszej pozycji, która zapewnia większą aerodynamikę.

Wadą jest większe obciążenie rąk, co może prowadzić do szybszego zmęczenia i częstszego mrowienia.

* Rower gravelowy aero

Nawet jeśli wygoda jest istotna dla rowerów gravelowych, na rynku znajdziemy także rowery gravelowe aero, które dążą do jeszcze lepszej wydajności poprzez poprawę aerodynamiki roweru. To nowy trend na rynku i z pewnością w niedalekiej przyszłości zobaczymy jeszcze więcej rowerów aero na rynku.

  1. Konfiguracja roweru gravelowego

W tej sekcji przeanalizujemy konfigurację rowerów gravelowych oraz komponenty, które w nich się znajdują:

* Konfiguracja roweru Gravel Grinder

Mamy wiele opcji, ale skupimy się na analizie dwóch z nich, podwójnego lub pojedynczego zębatkowania:

Podwójne koła (2x): Dzięki tej konfiguracji mamy większą różnorodność i możemy "bawić się" przeniesieniem napędu. Jest to bardziej komfortowe, ale jednocześnie może sprawiać więcej kłopotów w obsłudze.

Pojedyncze koło (1x): Mniejsza liczba opcji prędkości, ale utrzymuje prostszą konstrukcję roweru gravelowego.

* Opony do roweru gravelowego

Mamy szeroki wybór opon do rowerów gravelowych z pewnymi różnicami między nimi:

Średnica: Możemy znaleźć opony o średnicy 700C lub 650B. Zależy to od lokalizacji (Europa, Ameryka, Azja...), czy jest bardziej popularne stosowanie jednej średnicy czy drugiej. Koło musi mieć taką samą średnicę jak opona.

Szerokość: Tutaj znajdziemy bardzo szeroki zakres wartości, który dla rowerów gravelowych wynosiłby od 37 mm do 45 mm, chociaż normalna konfiguracja to 40 mm lub 42 mm.

Typy: Tutaj mamy opony Clincher i Tubeless. Najbardziej polecane są opony bezdętkowe, bardziej komfortowe i trudniejsze do przebicia.

Projekt i kolce: Jeśli szukasz większej prędkości, zainteresują Cię opony o niewielkim bieżniku i bez kolec. Natomiast jeśli szukasz większego uchwytu, rysunek pomoże w odprowadzaniu wody, a kolce zagwarantują większą przyczepność koła do nawierzchni.

* Koła do roweru gravelowego

Można znaleźć pełny zestaw kół do roweru szosowego. Dostępne są one w rozmiarach 700C i 650B.

Kolejnym aspektem, o którym warto pamiętać przy wyborze kół, jest to, że rowery gravelowe zwykle są wyposażone w hamulce tarczowe.

Ponieważ obręcze nie są potrzebne do hamowania, producenci mają możliwość budowania większych kół z lekkiego aluminium i węglowego. Ogólnie rzecz biorąc, koła do rowerów gravelowych mają nieco większe obręcze, aby opony mogły się stabilnie i pewnie osadzić.

* Rama roweru gravelowego

Podczas gdy rama jest podobna do rowerów szosowych, ale z pewnymi różnicami, jest ona trochę mniej agresywna w geometrii, aby zapewnić większy komfort na rowerze.

Z drugiej strony, rowery szosowe zwykle są wykonane z włókna węglowego, podczas gdy w rowerach gravelowych znajdziemy więcej włókna węglowego i większą różnorodność materiałów. W niższym przedziale cenowym mamy ramy stalowe, które są cięższe, ale tańsze, w średnim przedziale cenowym znajdziemy rowery gravelowe z aluminium, a niektóre z włókna węglowego. Jeśli chcemy bardzo lekkiego i ekskluzywnego roweru, producenci stosują włókno węglowe lub "niezniszczalny" tytan.

W tej instrukcji nie omówiliśmy zawieszenia, ponieważ rowery gravelowe nie są przeznaczone do jazdy w dół, dlatego nie jest to niezbędny element.

* Kierownice do rowerów gravelowych

Na naszym rowerze gravelowym możemy zamontować dwa różne rodzaje kierownic:

Płaska kierownica: To kierownice, które sprawiają, że rowerzysta przyjmuje bardziej zrelaksowaną postawę do ścigania i zapewniają lepszą aerodynamikę. Z drugiej strony, są mniej komfortowe.

Kierownica z wygiętymi końcówkami: Ten rodzaj kierownicy jest najpopularniejszy w rowerach gravelowych. Wygięcie lub kąt zagięcia końcówki kierownicy jest bardziej zaznaczony, dzięki czemu pozycja dłoni jest bardziej komfortowa. Jedyną zaletą jest większa stabilność podczas jazdy po nierównych powierzchniach.

Ten rodzaj kierownicy jest przeznaczony do używania jako kierownica, idealny do przygody na rowerze, chociaż będą również rowerzyści, którzy woleją tradycyjne kierownice bez żadnych wygięć.

* Widelec do roweru gravelowego

Wybierając widelec do roweru gravelowego, musimy wziąć pod uwagę rodzaj koła, które będzie nosił nasz rower. Z drugiej strony, te rowery nie są projektowane do montażu zawieszenia, więc widelec będzie całkowicie sztywny.

Prawie wszyscy producenci stosują widelce z włókna węglowego ze względu na zalety w zakresie wagi, stabilności, trwałości i tłumienia. Korzystając z hamulców tarczowych, sztywny widelec równomiernie przekazuje moc hamowania i umożliwia równomierne hamowanie.

* Błotniki do rowerów gravelowych

Błotniki nie są najbardziej estetycznym elementem roweru, ale zapobiegają temu, aby wracając do domu mieliśmy twarz, ciało i rower całe wełniane od błota. Dlatego, jeśli chcemy, aby nasz rower miał dłuższą żywotność, warto wyposażyć go w błotniki w dni deszczowe lub podczas jazdy po błotnistych trasach.

Błotnik na przednim kole:

Błotnik na tylne koło: Możemy wrócić do domu z suchym plecakiem i chronić naszych towarzyszy przed ochlapaniem.

I nie zapominajmy, że jeśli używamy naszego roweru gravelowego do przygód i bikepackingu, będzie on chronić nasz śpiwór. Dlatego ważne jest, aby był tani i lekki element.

* Pedały do roweru gravelowego

Rower gravelowy, ze względu na swoją naturę, porusza się po różnorodnych terenach i nawierzchniach. Możemy poruszać się po czysto asfaltowych powierzchniach drogowych lub trudniejszych, wyboistych powierzchniach. Dlatego idealne są pedały do rowerów górskich lub mieszane pedały. Pedały szosowe mogą być nieco niewygodne, bardziej problematyczne i trudniejsze do wypięcia.

Pedały do MTB lub turystyki pozwalają nosić normalne buty.

Teraz daj nam znać lub zobacz, co myślisz o naszych rowerach gravelowych tutaj:

Jakiej marki rower gravelowy obecnie jeździsz?
Jak myślisz, jak rower szosowy porównuje się do roweru gravelowego?
A może szukasz ramy z włókna węglowego do rowerów gravelowych?

W każdym przypadku daj nam znać w komentarzach.

Powrót do blogu
  • Odkryj rowery MTB Rinos Gaia 2.0 i Gaia 4.0 Carbon

    Odkryj rowery MTB Rinos Gaia 2.0 i Gaia 4.0 Carbon

    Rower górski Rinos Gaia 2.0 Carbon z napędem Shimano Deore 12-rzędowym i zawieszeniem RockShox Poczuj szczyt rowerowania górskiego z Rinos Gaia 2.0 Carbon MTB. Ten rower, idealny zarówno dla kobiet,...

    Odkryj rowery MTB Rinos Gaia 2.0 i Gaia 4.0 Carbon

    Rower górski Rinos Gaia 2.0 Carbon z napędem Shimano Deore 12-rzędowym i zawieszeniem RockShox Poczuj szczyt rowerowania górskiego z Rinos Gaia 2.0 Carbon MTB. Ten rower, idealny zarówno dla kobiet,...

  • Wprowadzenie do marki przesłań rowerowych L-Twoo w Chinach

    Wprowadzenie do marki przesłań rowerowych L-Two...

     Wprowadzenie do marki przesłań rowerowych L-Twoo w Chinach   Do głównych marek przesłań rowerowych z dużym udziałem rynkowym należą trzy główne: japońska "Shimano", amerykańska "Sram" i włoska "Campagnolo". Obecnie, w...

    Wprowadzenie do marki przesłań rowerowych L-Two...

     Wprowadzenie do marki przesłań rowerowych L-Twoo w Chinach   Do głównych marek przesłań rowerowych z dużym udziałem rynkowym należą trzy główne: japońska "Shimano", amerykańska "Sram" i włoska "Campagnolo". Obecnie, w...

  • Wprowadzenie do Systemów Przerzutek Rowerowych Campagnolo!

    Wprowadzenie do Systemów Przerzutek Rowerowych ...

    Wprowadzenie do Systemów Przerzutek Rowerowych Campagnolo! Przedstawiamy systemy przerzutek rowerowych Campagnolo. Campagnolo, pochodzący z Włoch, to jedna z najbardziej legendarnych marek przerzutek rowerowych. W 1933 roku zaprojektowali dźwignię, która umożliwiała...

    Wprowadzenie do Systemów Przerzutek Rowerowych ...

    Wprowadzenie do Systemów Przerzutek Rowerowych Campagnolo! Przedstawiamy systemy przerzutek rowerowych Campagnolo. Campagnolo, pochodzący z Włoch, to jedna z najbardziej legendarnych marek przerzutek rowerowych. W 1933 roku zaprojektowali dźwignię, która umożliwiała...

  • Szczegółowe wprowadzenie do układów biegów rowerów szosowych SHIMANO i SRAM

    Szczegółowe wprowadzenie do układów biegów rowe...

    Szczegółowe wprowadzenie do układów biegów rowerów szosowych SHIMANO i SRAM Zacznijmy od zapoznania się z układami biegów rowerów szosowych   Tak jak w rowerach górskich, układy biegów rowerów szosowych obejmują...

    Szczegółowe wprowadzenie do układów biegów rowe...

    Szczegółowe wprowadzenie do układów biegów rowerów szosowych SHIMANO i SRAM Zacznijmy od zapoznania się z układami biegów rowerów szosowych   Tak jak w rowerach górskich, układy biegów rowerów szosowych obejmują...

1 z 4